Duyurular

LİF (POSA) NEDİR ? NE DEĞİLDİR ?

Lif (posa), sebze-meyve ve tahılların sindirilemeyen kısımlarıdır. Karbonhidratlar, yağlar, proteinler gibi beslenmemizin ana öğelerindendir.Rafine tahıllar (beyaz pirinç, beyaz ekmek) yerine lif oranı daha yüksek tam tahıllar (kahverengi pirinç,tam buğday ekmeği) tüketilmelidir. Lif oranının artması, koroner kalp hastalığı, şeker hastalığı ve tüm ölüm risklerinde azalmaya sebep olur. Neden mi ?

Çünkü lif içeriği yüksek diyetler:

  • ​Kan şekerinin kontrolüne yardımcı olur.
  • ​Kan yağlarını (lipid profilini) olumlu yönde düzeltir.
  • ​Tansiyonu düşürür.

Diyetteki lif içeriğinde 10 gr artış, koroner arter hastalığı riskinde %14, buna bağlı ölümlerde ise %27 azalma sağlar.2014 yılında 900.000 hastayı kapsayan bir çalışmada yüksek lif içeren diyetlerin, tüm ölümlere bağlı riskleri azalttığı gösterilmiştir.Özellikle sebze ve tahıllardan alınan liflerin, meyveden alınan liflere göre daha olumlu etkileri olduğu gösterilmiştir.

Sonsöz: Sağlığımız için sebze-meyve  ve tahıllar vazgeçilmezdir...

Kaynaklar:

1.Pereira MA, O'Reilly E, Augustsson K, Fraser GE, Goldbourt U, Heitmann BL, Hallmans G, Knekt P, Liu S, Pietinen P, Spiegelman D, Stevens J, Virtamo J, Willett WC, Ascherio A
Dietary fiber and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of cohort studies.
Arch Intern Med. 2004;164(4):370.

2.Kim Y, Je Y.Dietary fiber intake and total mortality: a meta-analysis of prospective cohort studies.

Am J Epidemiol. 2014 Sep;180(6):565-73. Epub 2014 Aug 20.